Tuesday, March 5, 2013

pengajaran tadi yg osem!


tadi tu ntah pkul brapa..tapi sbelum masuk hari ni la.. malam sbelum pagi ni...
dapat lesson from my Rabb...heee memang menguji kejujuran dan kesabaran sgt2...
semuanya berkaitan duit...

bila ade yg memberi baki lebih atas jualbeli kita dgn dia, kejujuran sajalah yang akan membuatkan kita mengembalikan semula baki wang yang terlebih tu... kan?

dua kali aku di uji dgn ni..dan kedua2nya pada awalnya buat aku bingung jap..
bukan ape...sebab da kire betul2 kan..tapi si pemberi tetap nk betulkan ape yg diberi..
lama aku berfikir...diam kejap..dan berbincang n membetulkan balik...

yg pertama mmg ok sbb dia terima je bila dibetulkan balik n aku pulangkan wang lebih tu lepas aku yakinkan dia ttg jumlah yg sebenarnya aku kena bayar... ok setel... akhowat sng je xbyk bunyi..hee

tak lama lepas tu,,kami ke cafe pulak...beli2 mkn.. haaaa kelakar time ni.. kejadian sama berulang tp lagi berbekas la pada aku... siap beli2 smua, aku da kira awal2 da before byr utk senang makcik cafe nak pulangkan baki...tapi syg...lepas dia kire2, jumlahnya kurang drpd apa yg aku kire... aku cuba betulkan balik nk bgtau yg dia terkira kurang..patut lagi mahal...tapi belum sempat aku ckp abis, dia terus potong bagi ayat pedas beb dlm nada yg garang...ayat makcik tu lebih kurg mcm ni 'adik sekolah ke tak? perggghhhhhhhh!!!! sentapppp!!! masa tu terus rase mcm kena cmpak dari tingkat 100 menara KL.. da la kuat...huuuuwaaaaa ramai pulak tu orang kat cafe tu..kalau kat uia ni mmg femes la cafe tu penuh student smpai malam... jadi aku pun dgn slumbernyerrr wat muke kesian wlpun org tak nmpak mukeku dgn reaksi redho agak pramatang...hahaa rase mcm nk nangis pun ade.. haaa org2 kat situ gelak je tgk aku kena sound ngan makcik tu...alahai...malu i di buatnye... tapi sbb taknak pjgkan citer n cuba memahami situasi makcik tu yg mungkin penat keje dari ntah pkul brapa smpai malam...aku pun diam je n terima je baki dia bagi tapi dalam hati tetap rasa tak puas gak selagi kebenaran belum di tegakkan...berani kerana benar kan.. tapi aku tak berani nk ckp sbb org tua kan..faham2 la..hmm

lepas amik baki tu, aku pun g la duk ngan akhowat2 yg turut ke cafe,,, cerita la kat diorg...dan ape lagi mmg gelak sakan la mereka..hahahahaa aku pun tak tahan sbenarnya nk gelak sbb lucu kot insiden tu wlpun nmpak agak kasar... then, akhowat g tanya balik pun kena marah gak..haaaha jadi aku pun kire balik...kire punye kire...memang sama gak ngan aku kira first2... memang makcik tu salah bagi baki... terlebih... taknak duit nmpak.. haaha selepas dipersetujui dan diyakini oleh akhowati fillah kat situ, then sorg dari mereka pun gi la pulangkan balik duit lebih tu tapi tak pasti pada makcik tu atau pkerja lain... yg penting duit tu bukan milikku... huuu jadi aku tenang da lpas pulangkan balik.

moral of the story adalah.. puuuuulang kan...cinta hatikuuuu... eh silap..tu lagu misha omar..=P

apa yg aku dapat dari kejadian ni adalah ;-
1. jujur dalam apa jua keadaan
2. sabar bila di uji dgn sesuatu yg melibatkan emosi....SENYUMM~~
3. benar dalam tiap tindakan
4. betulkan apa yg bathil
5. think and investigate before act
6. amanah
7. pulangkan apa yg bukan milik kita.

mungkin ni test tuk aku lebih sabar dan lebih bijak mengawal emosi.. huhu tapi siyes skrg da kurang da emo..tak macam dulu2.. kalau dulu...mesti aku jawab balik je makcik tu ikut care die... huuu tapi sbb da tau Allah n rasul tak suke macam tu kan jadi kena la berlembut.. muslimah la katakan.. =P moga makcik tu pun berlembut juga lepas ni..ameen...

sesungguhnya jasadku ini juga bukan milik ku..
dan ia akan pulang pada Pemiliknya suatu masa nanti...
jadi aku harus la lebih pantas bersedia untuk itu... =)

~Allah Cinta Agungku~





No comments:

Post a Comment

berkatabenarlahwalaupunpahit