Sunday, December 23, 2012

cerita ini tentang anjing

ari2 aku dengar salakan anjing dari bilikku di sini
pagi2 buta da dengar salakan sekumpulan anjing
banyak juga jumlahnya berhampiran mahallah aku
masa mula2 fenomena ni jadi aku rasa pelik n takut gak sket,
pastu mberanikan diri gak intai tgk sendiri anjing2 tu.. ok je smua.
dan aku yakin ramai yang mendengar bunyi yg kuat kedengaran di pagi yg hening begini

apa yang aku pelik dan hairan
anjing2 tu semua menyalak waktu2 Qiam, spertiga malam, dlm kul 2 pg, 4 pg, 5pg dan sbelum azan subuh berkumandang, anjing2 tersebut yg akan mnyalak dulu.. dan sebaik saja azan subuh kedengaran, anjing2 tersebut akan bersahut-sahutan berbunyi..dan bukan dlm nada nk makan org..

aku tak pelik bila anjing berbunyi waktu2 tersebut...
tapi aku pelik bila manusia cepat sgt takut dan pikir bukan2...
aku pelik.. kenapa takut sgt bila anjing menyalak waktu2 mcm tu?
kenapa? sbb org2 tua ckp anjing boleh nmpak hantu ke??
pastu takut sbb masa tu anjing nmpak hantu la kan??
hantu tu ape?? perlu ke kita takut?
jangan sampai takut sgt hingga nak kuar amik wudhuk pon tak boleh

kenapa nak takut pada makhluk juga? kita pun makhluk..
takutlah pada Allah yg menciptakan segala makhluk..
aku pelik bila org yg giat berdakwah sendiri takut ngn menda2 mcm ni..

kenapa tak pikir positif?
aku anggap anjing2 tu smua berbunyik bising2 pagi2 buta sbb nak kejut kita semua bangun qiam.
anjing2 tu bunyik sblum subuh sbb nak kejut kita bangun solat subuh
anjing2 tu bunyi time azan sbb nak suh kita jawab azan drpd duk sembang menda sia2

ingatla,,,anjing pun makhluk Allah juga,, dan kalau anjing boley nampak menda ghaib, malaikat juga termasuk perkara ghaib juga kan??? ke hantu je menda ghaib? aduhhhhh...hantu tak wujud pun.. yg wujud adalah jin.. jin tu yg boley mjelma dlm mcm2 bentuk.. bgtu juga malaikat..

bersangka baik lagi baik daripada duk pikir menda2 yg tak baik.

kdg2 perangai anjing lagi baik drpd perangai manusia... 

lihatlah perumpamaan2 yg Allah nyatakan dlm kitab suci Al-Qur'an..

aku sgt suka mbaca  perumpaan2 tersebut yg mana sgt berseni, tersirat n halus.. membina..

anjing di bunuh dgn kejam oleh bukan anjing
 
anjing di bunuh dgn kejam lagi oleh bukan anjing

 anjing peduli anjing yg mati tgh jalan.  bukan anjing tgk saja

anjing yg berbuat baik dgn bukan anjing

 kalau anak2 anjing yg comey2 cmni yg bunyi pagi2 buta tu takut tak?


motif: jangan menganjingkan orang






1 comment:

  1. updet info.. anjing2 tu bunyi gak tiap kali azan waktu lain..time azan zohor n asar pun anjing tu bunyi gak.. terbaik!

    ReplyDelete

berkatabenarlahwalaupunpahit