Wednesday, May 16, 2012

murobbi?? layakkah aku??

semenjak dua menjak ni...
aku selalu di ajukan soalan2 n ayat2 yg nak2 sama je dari akhawat n murobbi ku..
aduii...berat jugak sebenarnya...hati mahu...tapi malu...
lembik kan aku? nak berdakwah pon malu.. 
lyk kah nk mngaku Islam kalau refuse to tolong Agama Allah?

"antunna semua ni sedang di latih untuk menjadi murobbi nanti.."
"akak nak lepas ni, antunna da bersedia dah nak bawak halaqah sendiri.."
"tiap2 kamu ni akak harap akan boleh bawak, pegang usrah, lead adik2 baru.."
"kakmimi pon boleh kalau nk bawak..cari dua tiga orang lagi..lgi senang kalau dia rpt ngn akak.."
"kakmimi...bila kak pulok nyo nk bwk, jadi murobi..?"
"mimi...da bersedia da ke tuk jadi murobi? bukan sem pjg nti..sem depan la..short sem ni da bole da.."

tapi aku...selalu beralasan begini dan begitu....

"kak..hmm..sy xyakin la kak sy boleh bwk..lgpun sy xreti la..."
"ermm...cane ni..layak ke..kak..mimi ni jenis yg sgt sensitif kak..nati ckp2 sket mimi yg nangis dulu...cane?"
"xleh la..kakmimi byk yg xtahu psl agama ni..org lain lgi hebat..."
"mm..kakmimi rasa xlayak nk lead, bwk budak2 yg lagi hebat dri akak...kakmimi byk sgt dosa dulu.."

n macam2 lagi alasan x munasabah....

aku bukan taknak..nak sgt..nak giler2 lead adik2...tapi...(nape idup slalu ade tapi??)
aku takut dgn lisan ku...aku bimbang jika aku tersalah kata n bicara..tiap2 kataku akan diperhitungkan oleh Allah kelak..and aku kena btgjawab atas apa yg aku sampaikan n nyatakan...catatan yg tercatat dlam kitab kriku xkan terpadam..catatan tu akan remain sampai aku mengadap Allah nanti... jadi aku takut... sgt takut pada lisan ku sendri...dalam masa sama, aku rasa diri aku xlayak tuk pegang tugas tu sbb aku bukanlah yg terbaik tuk tu,aku masih dalam proses belajar n mencari..aku lebih suka menjadi yang mendengar drpd yg bercakap..ya..memang tu perangai aku sejak dulu..aku suka jadi org yg hadir ke majlis2 ilmu tp khadiranku tidak di ketahui or biar org xperasan pon aku ada kt situ...aku lebih suke dgr n fikir.. aku takut tuk meluahkan..aku mmg takut..bahayanya lisan..boleh membawaku ke neraka...

aku rasa...sebenarnya..tu hanya mainan syaitan n Iblis...yg mahu aku berdiam n tengok saja kejatuhan umat Muhammad saw tanpa berbuat apa2 n tanpa cuba menolong... sepatutnya sebagai Muslim, sebagai hamba yg mengaku Islam, dakwah itu satu kewajipan.. walau apa cara sekalipun, kita kena rajinkan diri, ringankan jasad n ruh tuk berdakwah, membantu agama Allah..menruskan perjuangan Rasulullah saw... dalam kelemahan diriku, aku temui kekuatan...daripada akhawat fillah...kata2 semangat daripada mereka mbuatkan nafsu n keinginan aku kalah teruk..alasan2 yg aku beri memang xleh di terima pakai lgsung! 

"berhentilah hidup beralasan!"
"seorang dae'i takkan mudah mnyerah kalah!"
"be the best version of 'YOU'!!"
"jika di pikir ttg dosa,,Saiyidina Umar asalnya kafir dahulu.."
"bila sesuatu tgjwb dtg kpada kita,itu sebenarnya drpd Allah,,jadi mengapa menolak?"
"Allah yg dtgkan mereka pada kakmimi.."

ok tu hanya sikit saja drpd byk22222 lagi nasihat drpd akhwat..Allahu Rabbi...bantulah aku yg lemah ini..
hanya Kau sajalah yg Memahami n Mengetahui apa yg tersurat n tersirat di hatiku...jika itu yg terbaik untukku, maka Kau permudahkanlah jalanku di jalan dakwahMu ini...

ini jalan yg ku pilih...jauh dari kepentinganku...berbuatlah mengikut kehendakMu Ya RAbb!!
Kau Pemilik ku..Pemilik jiwaku dan jasadku..Kau Pemilik segala-galanya...
maka aku xpunya apa2 alsan utk mengikut hatiku sendiri..
kerna aku milikMu...aku hnya hamba.. Kau Tuhanku..Kau Penciptaku...
aku mahu tenggelam dlm cinta kepadaMu..bantu aku mencintaiMu...
bantu aku mencintai jalan Mu..agama Mu.. KekasihMu, Muhammad hamba yg terpilih...
tetapkanlah kakiku pada jalan dakwah ini...
redhai lah tiap apa yg ku perbuat...
Ampunkan dosa2 ku andai ku tersilap...
Hnya Kau saja Cinta Agungku...
Peganglah jiwa ku..kekalkan ia di jalanMu...
tanamkan Muraqabatullah d dalam jiwa ku yg di dlm kawalan Mu...
aku rela dan sanggup berbuat apa saja Ya Rabb..untuk bertemu dgnMu nanti...
pertemuan dgn Mu dan kekasihMu yg pling ku damba dari dunia dan seluruh isinya...
aku rindu tuk berbicara dgnMu...seperti d awal pciptaan ku dulu...

aku mencintaiMu.. dan ku tahu.. Kau juga mencintai ku.... :')




No comments:

Post a Comment

berkatabenarlahwalaupunpahit